Foto: Rondalles mallorquines inèdites 1996.

Pere Orpí i Ferrer

Pere Orpí i Ferrer (Capdepera, 01.06.1936), prevere, poeta i musicòleg.

El 1956 va ingressar al Seminari de Mallorca i un any després, al Col·legi de Nostra Senyora de la Sapiència. Va cursar els estudis de Teologia a la Universitat Pontifícia de Comillas (Cantàbria) i s’hi va llicenciar el 1967, un any després d’haver estat ordenat sacerdot.

Va començar a exercir de rector a la parròquia de Peguera, on va fundar i dirigir de la revista Vora Mar, i hi va exercir a diverses parròquies de Mallorca, entres les quals la de Son Macià, on va ser el promotor del grup excursionista juvenil Els Rodamons i del grup de música tradicional S’estol des Picot, Montuïri o l’Alqueria Blanca. Com a escriptor, la seva producció s’ha centrat sobretot en el gènere poètic i ha publicat, entre d’altres, Encara que no em donin la paraula (1975), A contrallum (1979), Simfonia en blau major (1994) o Fent camí amb el poble (2002). És autor també d’un bon nombre d’himnes i cants religiosos i populars, que van musicar compositors diversos i que es troben reunits a Versos per cantar: Aportació al cantoral festiu de Mallorca (2018), i de La Bona Nova en la parla popular de Mallorca (1989), una traducció dels quatre evangelis. Com a pintor autodidacte, va exposar olis i aquarel·les als diversos pobles on va exercir el sacerdoci i va participar en qualque exposició col·lectiva. Entre d’altres premis, el 1967 li va ser concedit el Ciutat de Palma de poesia. Des de sempre ha estat molt vinculat a l’excursionisme i als moviments de defensa i de promoció de la cultura catalana a Mallorca: va ser professor de l’Escola Municipal de Mallorquí de Manacor i un dels promotors de l’Associació de Premsa Forana. El 2018 va rebre el Premi Aina Moll que concedeix l’Obra Cultural Balear per haver dedicat gran part de la seva obra a la creació i a la investigació sobre la cultura popular tradicional.

És autor de Rondalles mallorquines inèdites (1996), un recull de rondalles escrites a partir dels seus records d’infantesa i de joventut que vol ser un homenatge al seu poble natal i a la figura inspiradora d’Antoni Maria Alcover —al qual va dedicar l’estudi Planter de paraules: L’obra escrita d’Antoni M. Alcover (2012)—, i de Sons de Mallorca. Instruments tradicionals: música, senyals i cultura de l’oci (2009), un inventari exhaustiu i detallat dels instruments tradicionals de Mallorca que inclou molta d’informació sobre la paremiologia i la poesia oral que hi estan relacionades.

Redacció: Jaume Guiscafrè

1996. Rondalles mallorquines inèdites. Presentació de Gabriel Janer Manila. Palma: Lleonard Muntaner. Llibres de la Nostra Terra 25.

2009. Sons de Mallorca. Instruments tradicionals: música, senyals i cultura de l’oci. Dibuixos de Josep Cortès Servera. Palma: Lleonard Muntaner. Arbre de Mar 31.

Selecció de textos de l’autor
“Em començà a bullir per dins el cap la idea de redactar qualque dia, seguint les pautes de mossèn Alcover, tot un grapat de contes que recordava de quan era al·lot pucer i que no estaven inclosos dins l’Aplec d’en Jordi des Racó. […] El meu petit homenatge consisteix en aportar quaranta-sis títols nous a la llista de rondalles publicades. També aquestes formen part del nostre patrimoni cultural i no foren recollides, almanco de forma integral, per mossèn Alcover. Dic això perquè n’he rebutjades algunes que eren quasi idèntiques a d’altres recollides per ell; pràcticament només canviava l’escenari i, per tant, la toponímia”. (“Introducció”, dins Rondalles mallorquines inèdites. Palma: Lleonard Muntaner, 1996, p. 15)

“No som musicòleg ni músic professional, sinó un simple aficionat, un home del carrer especialment sensibilitzat per la música, per l’art en general i per la nostra cultura en particular. Quan era al·lot vaig aprendre solfa i per espai de vuit anys vaig formar part de la banda de música del meu poble, Capdepera, que des d’antic ha conservat una genuïna tradició musical. Puc dir que vaig créixer (físicament no gaire) enrevoltat de sons i de renous més o manco articulats: el cant dels ocells, els balls de pagès i d’aferrat, les funcions de l’església, les tonades del camp, les vetleries o tallers veïnals d’obra de palma… Tot formava part d’un món en què la gent conservava el cantet i tota la música era en directe.” (“Introit”, dins Sons de Mallorca. Instruments tradicionals: música, senyals i cultura de l’oci. Palma: Lleonard Muntaner, 2009, p. 19)